Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Linki

            Kup bilet online 

    Bilety online nie posiadają daty dziennej.
    Zakupiony bilet jest ważny do 31.10.2024 r.
Aktualności

opera SZARLATAN, CZYLI WSKRZESZANIE UMARŁYCH

24-08-2022
Muzeum w Nieborowie i Arkadii, Fundacja Trzy Trąby oraz Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków Oddział Warszawski serdecznie zapraszają na plenerowe wykonanie opery SZARLATAN, CZYLI WSKRZESZANIE UMARŁYCH Karola Kurpińskiego, które odbędzie się na dziedzińcu Pałacu w Nieborowie w sobotę 10 września o godz. 20.00.
Wstęp na wydarzenie jest BEZPŁATNY.
 
Karol Kurpiński (1785 - 1857) - kompozytor, dyrygent i pedagog, przedstawiciel późnego klasycyzmu, uznany za najważniejszego kompozytora operowego w Polsce przed Stanisławem Moniuszką. W jego muzyce bardzo wyraźny jest wpływ Haydna i Mozarta. Brzmienie kompozytorów europejskich Kurpiński umiejętnie łączył z elementami mazurka, poloneza, wplatając gwarę i ludowe melodie.
Kurpiński wzorował się na uznanych kompozytorach, ale uważał, że „nie zgrzeszymy podobno, jeśli się na nie w naszych utworach zapatrywać będziemy. Korzystajmy z wszystkiego, lecz obok tych wzorów zachowujmy ciągłe znamiona śpiewu narodowego, a z tego utworzy się oddzielny rodzaj, który będzie wyraźnie charakteryzował ducha naszej opery.”
 
Opery Kurpińskiego, podobnie jak innych polskich kompozytorów tego okresu, są wzorowane na niemieckim singspielu i francuskiej opéra comique. Składają się z dialogów mówionych i samodzielnych numerów muzycznych. Przeważają w nich wątki komiczne i romantyczne, pojawiają się także elementy magii i fantastyki.
Wiele partytur Kurpińskiego przepadło, z 27 kompozycji zachowało się 18. Partytura Szarlatana przetrwała tylko we fragmentach. W latach 70-tych została zrekonstruowana przez Jerzego Dobrzańskiego – muzyka, a Joanna Kulmowa dokonała uwspółcześnienia zachowanego libretta.
 
 
23 stycznia 1813 roku pierwszy raz wykonano operę Szarlatan, czyli wskrzeszanie umarłych, z muzyką Karola Kurpińskiego i oryginalnym librettem Alojzego Żółkowskiego. Komedia pełna żartów i równie dowcipnej muzyki, wyraziste postacie oraz elementy magiczne – wszystko to sprawiło, że opera okazała się olbrzymim sukcesem.
 
 
Opera opowiada o młodej kobiecie Julii, której przed rokiem zmarł ukochany Alfons. Ojciec Julii, który jest burmistrzem miasteczka o nazwie Kwirlikwicz, pragnie jej zamążpójścia za aptekarza Fantuzjusza, człowieka starego i niezbyt atrakcyjnego. Zrozpaczona Julia nie wierzy w śmierć ukochanego i żąda od Konsyliarzowej aktu zgonu Alfonsa. Konsyliarzowa, sama zakochana w Alfonsie fałszuje dokument, bowiem wie, że Alfons żyje. Tymczasem w Kwirlikwiczu pojawia się mag Alinat, który obiecuje wskrzesić zmarłego Alfonsa.
Opera ma charakter pogodny, z wyjątkiem ponurej sceny na cmentarzu, kiedy to Alfons, okazuje się być tytułowym Szarlatanem. Utwór opowiada historię bezwarunkowej miłości stawiającej czoła okrutnym, wyrachowanym intrygom, jednak historia ostatecznie kończy się happy endem.
 
 
Jitka Stokalska - reżyser spektaklu
Marta Kluczyńska - dyrygent spektaklu/dyrektor artystyczny
Piotr Majewski - reżyser multimediów
Dorota Radomska - artystyczne przygotowanie solistów
Kinga Chudobińska-Zdunik - asystent reżysera
Martyna Szymczak - asystent dyrygenta
 
Obsada:
Paulina Horajska - Julia
Dorota Całek - Konsyliarzowa
Nikhil Goyal - Fantuzjusz
Jacek Szponarski - Alinat/Szarlatan
Grzegorz Pelutis - Drużbant/Burmistrz
Edwin Grelow - Karmelek
Witold Żołądkiewicz - Fabelhanc
Maciej Pol - Iluzjonista
 
Chór:
Karol Skwara
Karol Jabiry
Bartosz Kieszkowski
Paweł Ziółkowski
Radosław Urbankiewicz
 
Partnerem Wydarzenia jest Województwo Łódzkie
 
Wydarzenie sfinansowano ze środków Fundacji PZU

 
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Muzyka"
„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”