Linki
Bilety online nie posiadają daty dziennej.
Zakupiony bilet jest ważny do 31.10.2024 r.
Aktualności
Koncert z okazjii 300. rocznicy odrodzenia Kapeli Radziwiłłowskiej w Nieświeżu
13-11-2024
W 2024 roku przypada 300. rocznica odrodzenia Kapeli Muzycznej Radziwiłłów w Nieświeżu. Była to pierwsza orkiestra na terenie dzisiejszej Białorusi, wyznaczająca muzyczne trendy epoki baroku i klasycyzmu. Fundatorem, a właściwie odnowicielem Kapeli w Nieświeżu oraz twórcą tamtejszego teatru był Michał Kazimierz Radziwiłł „Rybeńko” oraz jego żona Urszula z Wiśniowieckich Radziwiłłowa – znana mecenaska sztuki, miłośniczka muzyki i teatru oraz autorka licznych przedstawień teatralnych.
Koncert jubileuszowy ma na celu oddanie należnego szacunku dawnym mecenasom i muzykom, a także przypomnienie o Złotym Wieku muzyki i teatru, który rozkwitł w XVIII wieku na obszarze Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
Orkiestra „Classic Modern Orchestra” oraz wybitni soliści, pozwolą nam przenieść się w czasie do świetności muzyki XVIII wieku. Znakomity skrzypek Artiom Shishkov (Białoruś-Niemcy), laureat prestiżowych konkursów międzynarodowych, zaczaruje publiczność grą na XVIII-wiecznych skrzypcach i wielką muzyką Vivaldiego. Czarujący mezzosopran Justyny Rapacz, młodej, wschodzącej gwiazdy operowej (Polska), uniesie nasze serca muzyką J.S. Bacha i J. Haydna. A to nie wszystko!
Dyrygent i muzykolog Alex Fralou, laureat licznych nagród, autor i kierownik artystyczny projektu, przygotował na ten historyczny koncert także piękne, choć dziś nieco zapomniane utwory kompozytorów z nieświeskiego dworu: J. Albertiniego, J.D. Hollanda oraz samego „nieświeskiego Mozarta” – Macieja Radziwiłła.
Koncert będzie transmitowany online na profilu fb Muzeum w Nieborowie i Arkadii.
16.11.2024 (sobota), godz. 17.00
Serdecznie zapraszamy!
********************************************************
ARTIOM SHISHKOV (skrzypce)
Urodzony w Mińsku, zaczął naukę gry na skrzypcach w wieku pięciu lat, a jako solista zadebiutował z orkiestrą kameralną Białoruskiej Państwowej Filharmonii już w wieku ośmiu lat. Uczył się w Państwowym Kolegium Muzycznym, a następnie w Białoruskiej Państwowej Akademii Muzycznej. Kontynuował studia podyplomowe na Uniwersytecie Muzycznym i Sztuk Performatywnych w Wiedniu. Zdobył nagrody w 19 międzynarodowych konkursach, w tym: Międzynarodowy Konkurs Muzyczny Królowej Elżbiety (Bruksela, 2012), Międzynarodowy Konkurs im. Maxa Rostala (Berlin, 2012), Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy „Toruń 2007” ku pamięci K. Szymanowskiego (Polska, 2007), Międzynarodowy Konkurs Brahmsa (Austria, 2006) oraz wiele innych konkursów w Austrii, Niemczech, Belgii, Włoszech, Czechach, Polsce, na Litwie, w Rosji, na Ukrainie i na Białorusi.
Jako oddany kameralista, Artiom Shishkov był pierwszym skrzypkiem kwartetu „Lipkind Quartet”. W 2012 roku zespół nagrał album „New Worlds” z utworami Barbera, Blocha, Rachmaninowa i Dvořáka. W latach 2016–2020 współpracował z choreografem Laurentem Chétouane'em, biorąc udział w czterech różnych projektach łączących muzykę i taniec, które były wystawiane w całej Europie. W 2018 roku nagrał album wydany przez Backlash Music, zawierający dwa utwory solowe J.S. Bacha. Artiom Shishkov występuje zarówno jako solista, jak i kameralista, łącząc działalność koncertową z nauczaniem i prowadzeniem kursów mistrzowskich. Artiom gra na skrzypcach Giovanni Battista Gabrielli z 1780 roku.
JUSTYNA RAPACZ (mezzosopran)
Studiowała na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie, jest także absolwentką Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze pod kierunkiem Marka Rzepki. Podczas studiów wystąpiła w takich rolach jak Olga w Eugeniuszu Onieginie, Cherubino w Weselu Figara, Fortune Teller w Julietcie B. Martinu oraz La Maestra delle Novizie w Suor Angelica. Zadebiutowała także w Warszawskiej Operze Kameralnej na Scenie Młodych w trzech współczesnych operach.
Była członkinią Młodego Ensemble’u Semperoper w Dreźnie w latach 2021-2023, gdzie wystąpiła m. in. jako Druga Dama w Czarodziejskim Flecie, Mercédès w Carmen, czy Tisbe w Kopciuszku. W ostatniej roli w zadebiutowała w Thèatre des Champs-Elysées w Paryżu w 2023 r. W 2021 r. wystąpiła w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie jako Katharina Schratt w balecie Mayerling. Występowała na scenach koncertowych w całej Polsce, na czele z Filharmonią Narodową w Warszawie, NOSPR, czy Narodowym Forum Muzyki.
W tym sezonie rozpoczęła współpracę z Polską Operą Królewską oraz Warszawską Operą Kameralną. Dwukrotnie wystąpiła na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Berthovena. Regularnie współpracuje z Capellą Cracoviensis. Ukończyła Program Kształcenia Młodych Talentów - Akademia Operowa przy Teatrze Wielkim w Warszawie.
Jej dyskografia obejmuje Faniskę Cherubiniego, pieśni Moniuszki oraz albumy z utworami Hassego i Vivaldiego.
Artystka współpracowała z takimi dyrygentami jak Adam Fischer, Christoph Gedschold, Alessandro de Marchi, Marin Alsop, czy Evan Rogister.
ALEX FRALOU (dyrygent)
Dyrygent operowy i symfoniczny, solista (fagot) wielu zespołów, orkiestr i teatrów. Koncertował niemal we wszystkich krajach Europy, a także w Chinach, Libanie, Syrii, Turcji i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Pracował jako solista-fagocista w Zespole Filharmonii Białoruskiej „Classic-Avantgarde” oraz w orkiestrze symfonicznej Teatru Wielkiego Białorusi. Często zapraszany do współpracy z orkiestrami innych krajów, występował na galowych koncertach u boku znanych artystów, m.in. tenora José Carrerasa (w Niemczech i Luksemburgu) oraz gwiazdy muzyki arabskiej Majdy El Roumi (w Libanie i Zjednoczonych Emiratach Arabskich). Przez dwa lata odbywał kilkamiesięczne tournee muzyczne z orkiestrą Hansa Zimmera w projekcie "The World of Hanz Zimmer - Symphonic Celebration".
Jako dyrygent współpracował z czołowymi orkiestrami i chórami Białorusi, jest twórcą m.in. Orkiestry Symfonicznej „Capella Academia” oraz Zespołu Solistów „Vytoki”, który przez wiele lat zajmował się poszukiwaniem i rekonstrukcją muzyki dawnej. Był także założycielem i kierownikiem artystycznym kilku festiwali muzycznych.
W latach 2019–2023 Alex Fralou pełnił funkcję głównego dyrygenta kilku orkiestr symfonicznych w Chinach, w tym dyrygenta Global Festival Symphony Orchestra.
Jest laureatem Konkursu Pendereckiego w Krakowie oraz wielu innych prestiżowych konkursów międzynarodowych.
Jest znawcą muzyki dawnej, a także świetnym interpretatorem muzyki współczesnej. Posiada bogate doświadczenie pedagogiczne, jest autorem ponad 30 artykułów naukowych.
Jako muzyk, dyrygent i kulturolog współpracował z wybitnymi postaciami świata kultury i sztuki oraz z licznymi instytucjami w Europie i innych regionach świata.